Író-olvasó


Könyvtári, iskolai programokon többféle korosztálynak és témában tartok foglalkozást:


Írjunk regényt!

Korosztály: 0-99 év
Időtartam: min. 45 perc
Technikai igény: nincs

Mindig különleges pillanat, amikor egy író az olvasóival találkozhat. Ezt az élményt mélyíti el ez az interaktív regényíró foglalkozás. 
A találkozó úgy kezdődik, hogy az elkeseredett író arról panaszkodik, hogy alkotói válságban szenved, regényt kéne írnia, aminek az eleje megvan ugyan, de sehogy sem akar sikerülni a folytatás. A foglalkozás során meghatározzuk a regény témáját, típusát, szereplőit, cselekményvázlatát. Kiderül, hogyan befolyásolhatja a szereplők életkora, kapcsolatai, vagy akár a regény címe a történet menetét és hangulatát. Kiderítjük, mitől lesz egy történet izgalmas, mulatságos, félelmetes vagy éppen romantikus, mitől fogja a résztvevő korosztályt megszólítani. Tulajdonképpen egy játékos, fordított regényelemzésről van szó, mert olyan szempontrendszert kapnak a gyerekek a kezükbe, amelyek alapján egy kész regényt is értelmezni, elemezni tudnak. A felmerülő kérdéseket vitával és szavazással döntjük el. A foglalkozás időtartama szabad, minimum 45 perc.
A foglalkozás akár vegyes életkorú, nagy létszámú csoportokkal is megtartható, hiszen a cselekmény a résztvevők életkorának, érdeklődésének, felkészültségének megfelelően alakul. A legideálisabb közönség a 10-14 év közötti korosztály.
A foglalkozást követően a regényvázlat felkerül az írói blogra, így adódik a lehetőség, hogy később akár irodalomóra keretein belül is feldolgozásra kerüljön.

Kapcsolódó bejegyzések:
Videó egy zalaegerszegi foglalkozásról
Regényíró foglalkozás a hittantáborban: Kafka, az űrpaSAS
Bolygóvadászok című regény kezdő fejezet, amit a gyerekek készen kaptak, majd a folytatások:
Vili és a robot kezdetű regény kezdő fejezet, majd a folytatások:
Vili pácban, Boldog születésnapot, Vili!, BOX


Regényíró foglalkozás Zalaegerszegen


Könyvbemutatók:

Bolygóvadászok

Korosztály: 2-5. osztály
Időtartam: 45 perc
Technikai igény: nincs

Az interaktív találkozó az Írjunk regényt! foglalkozás párja, de kisebb gyerekeknek, illetve rövidebb rendelkezésre álló idő esetén alkalmasabb. A foglalkozás során részletek hangzanak el a Bolygóvadászok című könyvből, majd a főszereplő gyerekek kalandjait fűzzük tovább. Közösen megalkotunk egy új bolygót, majd boncolgatjuk kicsit a történet dinamikáját. Megbeszéljük, mi mozgatja a cselekményt, hogyan alakulnak ki a konfliktusok egy történetben, milyen módon lehet őket feloldani.
A foglalkozást követően a közösen megalkotott bolygó felkerül az írói blogra (lehetőség szerint Rátkai Kornél illusztrációjával), így a gyerekek részesei lehetnek annak a folyamatnak, ahogy az ötletelésből konkrét szöveg, regényrészlet születik.

Kapcsolódó bejegyzések:
Delfin naplója


3x1 család

Korosztály: 1-4. osztály
Időtartam: 45 perc (igény szerint)
Technikai igény: projektor, vetítőfelület

A foglalkozáson részletek hangzanak el Bruni kalandjaiból.  A történetek kapcsán beszélgetünk a családról (ha a gyerekek nyitottak rá, akkor a féltestvérek, a válás témáját is érintjük), iskoláról, tanárokról, kedvenc és ehetetlen ételekről, háziállatokról. A foglalkozást a gyerekek érdeklődése tereli, a mulatságos témák közé bele-beleszövünk komolyabb kérdéseket is. Az oldott hangulatú beszélgetés néha a kísérő tanároknak is meglepetést okoz, mert a gyerekek sok érdekes és őszinte gondolattal előrukkolnak.

Kapcsolódó bejegyzések:
Könyvbemutató Székesfehérváron, a Széna Téri Tagkönyvtárban 
Rendhagyó óra Pécsett, Tasnádi Emesével közösen
Képek több, budapesti helyszínről
A három rajzlap - a könyv első fejezete

Mesedélután Erzsébetvárosban


A torony

Korosztály: 3-5. osztály
Időtartam: 45 perc
Technikai igény: projektor, vetítőfelület

A torony című mese felolvasása után olyan témák kerülnek terítékre, amelyeket a történet is érint. Először a jóslatokról, jövőbe látás képességéről beszélünk. Szó esik a szimbólumok szerepéről, arról, milyen jeleket használunk a hétköznapi élet során, az egészen elvont, spirituális jelektől a közlekedés, időjárás vagy az internetes nyelv rövidítéseiről. Mielőtt komolyabb témára váltanánk, játszunk egy kicsit a szmájlikkal is. Ahogy a könyvben fő kérdés a mesebeli bolygó pusztulása, úgy a foglalkozás végén a környezetszennyezésről, a Föld pusztulásáról szóló jóslatokról beszélgetünk, illetve arról, mi mit tehetünk a környezetünk védelme érdekében.

Kapcsolódó bejegyzések:
Képek a pécsváradi iskolai könyvtárból
Részlet a meséből
Sánta Kira illusztrációi

Komoly téma, komoly hallgatóság Pécsváradon


Rém a szobádban

Korosztály: 1-5. osztály
Időtartam: 45 perc
Technikai igény: projektor, vetítőfelület

Ennél a foglalkozásnál célszerű, ha előtte a gyerekek lerajzolják, mitől félnek. A mese és a rajzok kapcsán a félelmekről beszélgetünk. A képek alapján közösen gondolkodunk arról, mely félelmek reálisak és melyek képzeletbeliek. Beszélgetünk arról, hogyan tudunk védekezni a valós félelmeinkkel szemben, hogyan lehet csökkenteni annak a kockázatát, hogy veszélyes helyzetbe kerüljünk. A belső szorongás és a fantáziánk által keltett rémálmokról, félelmekről is beszélgetünk, körüljárjuk, hogyan birkózhatunk meg ezekkel, irodalmi példákon és egy játékon keresztül próbálunk megbarátkozni a körülöttünk lakó szörnyekkel.

Kapcsolódó bejegyzések:
FSZEK Dagály utcai könyvtára, rémidézés Dávid Ádámmal 
Sok szörnyes mese

A rémek betették a lábukat a könyvtárba


Érdeklődni lehet a parpadlin[kukac]yahoo.com e-mail címen


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése