Író-olvasó


Könyvtári, iskolai programokon többféle korosztálynak és témában tartok foglalkozást:

Mesél a szél

Korosztály: óvodai nagycsoport, 1-2. osztály
Ideális létszám: 20-80 fő
Időtartam: 45 perc
Technikai igény: papírszínház keret (kérésre biztosítom)
Térigény: olyan térre van szükség, ahol a széksorok között lehet közlekedni

Mozgalmas, interaktív foglalkozás kisebb gyerekek részére, akik számára a mesehallgatás, bábozás különleges élményt jelent. 
A foglalkozás a korosztálynak megfelelő könyvek bemutatásával kezdődik, majd előkerül egy hatalmas  varázskönyv. Ebből felolvasom egy mese kezdetét, majd a mese főszereplői, egy borz és a szél báb formájában életre kelnek. A szél elfújja a borz kabátját, és ide-oda cikázik a teremben, miközben a borz szalad utána. A szél a teremben apró tárgyakat talál (ezeket a foglalkozás előtt rejtem el), a gyerekek pedig kitalálják, kihez tartozhat a tárgy. Az ő ötleteik alapján folytatódik a mese, így a történet minden alkalommal más irányba kanyarodik. Amikor a borz visszaszerzi a kabátját, sor kerül egy szeles papírszínház, az Apukám sátrat épít című mese előadására, illetve a gyerekek megismerkedhetnek közelebbről is a papírszínházzal.
A foglalkozás adott témakörhöz (olvasási verseny, aktuális ünnepkör) igazítható, mert a varázskönyvből bármilyen mesekezdet előkerülhet.
A foglalkozás Dávid Ádám szerzőtársammal közösen is megtartható, ez esetben a bábos interaktív mesét két papírszínház mese és egy kézműves foglalkozás egészíti ki.

Kapcsolódó cikk:
Beszámoló és interjú egy hódmezővásárhelyi foglalkozást követően a Délmagyar.hu oldalán


Szeles mesélés Dávid Ádámmal a Sárkányos Gyerekkönyvtárban
(Fotó: Dienes Éva)


Írjunk regényt!

Korosztály: 3-8. osztály
Ideális létszám: 10-40 fő
Időtartam: min. 45 perc
Technikai igény: nincs

Mindig különleges pillanat, amikor egy író az olvasóival találkozhat. Ezt az élményt mélyíti el ez az interaktív regényíró foglalkozás. 
A találkozó elején a gyerekek többféle mesekezdet közül választhatnak (állatos, űrutazós, robotos, vagy akár alkalomhoz illő, egyedi szöveg). A foglalkozás során meghatározzuk a regény témáját, típusát, szereplőit, cselekményvázlatát. Kiderül, hogyan befolyásolhatja a szereplők életkora, kapcsolatai, vagy akár a regény címe a történet menetét és hangulatát. Kiderítjük, mitől lesz egy történet izgalmas, mulatságos, félelmetes vagy éppen romantikus, mitől fogja a résztvevő korosztályt megszólítani. A gyerekek ötletei alapján felépítjük a történetet, különféle kalandokon keresztül a lezárásig. Tulajdonképpen egy játékos, fordított regényelemzésről van szó, mert olyan szempontok szerint építjük fel a mesét, amelyek alapján egy kész regényt is értelmezni, elemezni tudnak. A felmerülő kérdéseket vitával és szavazással döntjük el. A foglalkozás időtartama szabad, minimum 45 perc.
A foglalkozás akár vegyes életkorú csoportokkal is megtartható, hiszen a cselekmény a résztvevők életkorának, érdeklődésének, felkészültségének megfelelően alakul. A legideálisabb közönség a 10-14 év közötti korosztály. Nagy létszámú csoportnál előfordul, hogy a gyerekek kevésbé tudnak érvényesülni, véleményt megosztani, így a kisebb létszámú csoporttal élvezetesebb számukra a foglalkozás.

Kapcsolódó bejegyzések:
Videó egy zalaegerszegi foglalkozásról
Regényíró foglalkozás a hittantáborban: Kafka, az űrpaSAS
Bolygóvadászok című regény kezdő fejezet, amit a gyerekek készen kaptak, majd a folytatások:
Vili és a robot kezdetű regény kezdő fejezet, majd a folytatások:
Vili pácban, Boldog születésnapot, Vili!, BOX
Egy nagyon borzos történet, videóinterjúval:
Orzalinó úr és az elemi csapások

Regényíró foglalkozás Zalaegerszegen


Minden zene

Korosztály: 1-5. osztály
Ideális létszám: 20-50 fő
Időtartam: 1 óra
Technikai igény: nincs
Térigény: Nagyobb belső tér, amelyet körbe lehet ülni, és a középső térségen lehet mozogni, tárgyakat elhelyezni
A foglalkozás hangos!

Egy különleges, interaktív foglalkozás, amely a színház, a bábszínház, a mesemondás és a zene ötvözete, Tóth Lajos ütőhangszeres zenész részvételével.  
A foglalkozás elején a gyerekek egy mese elejét hallják a mesélőtől és segítőjétől, a szemtelen madártól, Prüntyikétől. Az erdei tisztáson emberek játszanak, kempingeznek, amíg le nem ereszkedik felé egy titokzatos felhő. Amikor mindenki elmenekül, a tisztáson rengeteg szemetet hagynak hátra. A gyerekek először szemétszedésbe fognak, majd felderítik, vajon mi lehet a fenyegető felhő titka. A felhőben egy varázsló lakik, aki csak akkor hagyja el a tisztást, ha a gyerekek összefognak. Közben kipróbálják, az összegyűjtött tárgyakkal hogyan lehet hangot adni, és hogyan lesz a zajból zene. Az összefogást közös énekléssel és zenéléssel valósítják meg.
A foglalkozást táborokba, települési rendezvényekre, szülinapokra is ajánljuk. Nem érdemes két tanóra közé, 45 percbe beszorítani.


Népek csatája

Korosztály: 6-12. osztály
Ideális létszám: 15-30 fő
Időtartam: min. 1 óra
Technikai igény: nincs

A két megjelent ifjúsági regényem, A néma táltos vagy a Pityke és prém apropóján megtartható foglalkozás, amely kimondottan a felsős, vagy alsóbb éves középiskolás diákok számára. 
Bevezetésképp beszélgetünk a kiválasztott regényről, részletek hangoznak el belőle, a gyerekek megismerik a történetben szereplő népeket, azok jellemzőit és motivációját. Körüljárjuk azt a kérdést, mi okozza a népek közötti konfliktust, és mi vezethet háború kitöréséhez.
Ezután a gyerekek csoportokban kitalálnak egy népet, felépítik a megjelenéseiket, az országuk berendezkedését. Ezeket a népeket egy történeten keresztül szembe állítom egymással, és a feladatuk, hogy tárgyalással, végső esetben hadművelettel próbálják biztosítani az országuk érdekeit. A foglalkozás menete egy kicsit hasonlít a szerepjátékokhoz, de lehetőséget ad arra, hogy valós politikai fogalmakat (demokrácia, királyság, diplomácia, szövetség kötése, stb.) is megbeszéljünk.



Érdeklődni, árajánlatot kérni a parpadlin[kukac]yahoo.com e-mail címen lehet.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése