Könyvtári, iskolai programokon többféle
korosztálynak és témában tartok foglalkozást.
(Felnőtt programokról a Program nagyoknak oldalon találsz információt.)
(Felnőtt programokról a Program nagyoknak oldalon találsz információt.)
Mesél a szél
Korosztály: óvodai nagycsoport, 1-2. osztály
Ideális létszám: 20-80 fő
Időtartam: 45 perc
Technikai igény: papírszínház keret (kérésre biztosítom)
Térigény: olyan térre van szükség, ahol a széksorok között lehet közlekedni
Mozgalmas, interaktív foglalkozás kisebb gyerekek részére, akik számára a mesehallgatás, bábozás különleges élményt jelent.
A foglalkozás a korosztálynak megfelelő könyvek bemutatásával kezdődik, majd előkerül egy hatalmas varázskönyv. Ebből felolvasom egy mese kezdetét, majd a mese főszereplői, egy borz és a szél báb formájában életre kelnek. A szél elfújja a borz kabátját, és ide-oda cikázik a teremben, miközben a borz szalad utána. A szél a teremben apró tárgyakat talál (ezeket a foglalkozás előtt rejtem el), a gyerekek pedig kitalálják, kihez tartozhat a tárgy. Az ő ötleteik alapján folytatódik a mese, így a történet minden alkalommal más irányba kanyarodik. Amikor a borz visszaszerzi a kabátját, sor kerül egy szeles papírszínház, az Apukám sátrat épít című mese előadására, illetve a gyerekek megismerkedhetnek közelebbről is a papírszínházzal.
A foglalkozás adott témakörhöz (olvasási verseny, aktuális ünnepkör) igazítható, mert a varázskönyvből bármilyen mesekezdet előkerülhet.
A foglalkozás Dávid Ádám szerzőtársammal közösen is megtartható, ez esetben a bábos interaktív mesét két papírszínház mese és egy kézműves foglalkozás egészíti ki.
Kapcsolódó cikk:
Beszámoló és interjú egy hódmezővásárhelyi foglalkozást követően a Délmagyar.hu oldalán
Szeles mesélés Dávid Ádámmal a Sárkányos Gyerekkönyvtárban (Fotó: Dienes Éva) |
Süssünk Menyussal süteményt!
Korosztály: óvodai nagycsoport, 1-2. osztály
Ideális létszám: 20-30 fő
Időtartam: 45 perc
Technikai igény: olló, ragasztó stift, színező eszközök, színes papír
Térigény: asztalok, székek
Tálas Menyhért a város legkedvesebb cukrászda, aki a Torkos Táltos cukrászdában a világ legfinomabb süteményeit készíti és árulja. Szeretné megédesíteni minden betérő vendég életét.
A foglalkozás elején részletek hangzanak el a Menyus mindenmentes süteménye című mesekönyvből. Ezután a gyerekekkel a kedvenc süteményeikről beszélgetünk, lletve arról, milyen érzés, ha valaki ételallergia miatt nem ehet valamilyen finomságot.
A foglalkozás további részében Csillámcsülöknek, a szitakötőszárnyú egyszarvúnak készítünk édességet. A gyerekek kiszínezhető cukrászdai papírtányérokat kapnak, ezekre színes papírból készítünk süteményeket.
Írjunk regényt!
Írjunk regényt!
Korosztály: 3-8. osztály
Ideális létszám: 10-40 fő
Ideális létszám: 10-40 fő
Időtartam: min. 45 perc
Technikai igény: nincs
Mindig különleges pillanat, amikor egy
író az olvasóival találkozhat. Ezt az élményt mélyíti el ez az interaktív regényíró foglalkozás.
A találkozó elején a gyerekek többféle mesekezdet közül választhatnak (állatos, űrutazós, robotos, vagy akár alkalomhoz illő, egyedi szöveg). A foglalkozás során meghatározzuk a regény témáját, típusát, szereplőit, cselekményvázlatát. Kiderül, hogyan befolyásolhatja a szereplők életkora, kapcsolatai, vagy akár a regény címe a történet menetét és hangulatát. Kiderítjük, mitől lesz egy történet izgalmas, mulatságos, félelmetes vagy éppen romantikus, mitől fogja a résztvevő korosztályt megszólítani. A gyerekek ötletei alapján felépítjük a történetet, különféle kalandokon keresztül a lezárásig. Tulajdonképpen egy játékos, fordított regényelemzésről van szó, mert olyan szempontok szerint építjük fel a mesét, amelyek alapján egy kész regényt is értelmezni, elemezni tudnak. A felmerülő kérdéseket vitával és szavazással döntjük el. A foglalkozás időtartama szabad, minimum 45 perc.
A foglalkozás akár vegyes életkorú csoportokkal is megtartható, hiszen a cselekmény a résztvevők életkorának, érdeklődésének, felkészültségének megfelelően alakul. A legideálisabb közönség a 10-14 év közötti korosztály. Nagy létszámú csoportnál előfordul, hogy a gyerekek kevésbé tudnak érvényesülni, véleményt megosztani, így a kisebb létszámú csoporttal élvezetesebb számukra a foglalkozás.
A foglalkozás az Állati kalandorok sorozat apropóján (A Kolibri és az Erdő Ura, A sivatagi róka és a vándorok) is megtartható, könyvbemutatóval összekötve. Ebben az esetben a két mese valamelyikének első fejezete a kiindulás.
A találkozó elején a gyerekek többféle mesekezdet közül választhatnak (állatos, űrutazós, robotos, vagy akár alkalomhoz illő, egyedi szöveg). A foglalkozás során meghatározzuk a regény témáját, típusát, szereplőit, cselekményvázlatát. Kiderül, hogyan befolyásolhatja a szereplők életkora, kapcsolatai, vagy akár a regény címe a történet menetét és hangulatát. Kiderítjük, mitől lesz egy történet izgalmas, mulatságos, félelmetes vagy éppen romantikus, mitől fogja a résztvevő korosztályt megszólítani. A gyerekek ötletei alapján felépítjük a történetet, különféle kalandokon keresztül a lezárásig. Tulajdonképpen egy játékos, fordított regényelemzésről van szó, mert olyan szempontok szerint építjük fel a mesét, amelyek alapján egy kész regényt is értelmezni, elemezni tudnak. A felmerülő kérdéseket vitával és szavazással döntjük el. A foglalkozás időtartama szabad, minimum 45 perc.
A foglalkozás akár vegyes életkorú csoportokkal is megtartható, hiszen a cselekmény a résztvevők életkorának, érdeklődésének, felkészültségének megfelelően alakul. A legideálisabb közönség a 10-14 év közötti korosztály. Nagy létszámú csoportnál előfordul, hogy a gyerekek kevésbé tudnak érvényesülni, véleményt megosztani, így a kisebb létszámú csoporttal élvezetesebb számukra a foglalkozás.
A foglalkozás az Állati kalandorok sorozat apropóján (A Kolibri és az Erdő Ura, A sivatagi róka és a vándorok) is megtartható, könyvbemutatóval összekötve. Ebben az esetben a két mese valamelyikének első fejezete a kiindulás.
Regényíró foglalkozás a hittantáborban: Kafka, az űrpaSAS
Bolygóvadászok című regény kezdő fejezet, amit a gyerekek készen kaptak, majd a folytatások:
Vili és a robot kezdetű regény kezdő fejezet, majd a folytatások:
Vili pácban, Boldog születésnapot, Vili!, BOX
Vili pácban, Boldog születésnapot, Vili!, BOX
Egy nagyon borzos történet, videóinterjúval:
Orzalinó úr és az elemi csapások
Orzalinó úr és az elemi csapások
Regényíró foglalkozás Zalaegerszegen |
Fókuszban a természet
Korosztály: 1-4. osztály
Ideális létszám: 20-50 fő
Időtartam: min. 40, maximum 90 perc
Felszerelés igény: papír, ceruza, asztalok
Környezetvédelmi témahétre, Föld Napjára, állatos tematikájú iskolai alkalmakra tervezett foglalkozás, amely három blokkból áll:
1. Könyvbemutató blokk
Környezetvédelmi, természetvédelmi, állatos témájú könyvek bemutatása, és beszélgetés arról, miért fontos ezekkel a témákkal foglalkozni.
Környezetvédelmi, természetvédelmi, állatos témájú könyvek bemutatása, és beszélgetés arról, miért fontos ezekkel a témákkal foglalkozni.
2. Kreatív blokk
A. variáció (kertgondozás, ökológiai kertszemlélet): A Kerti őrség című könyv alapján Baltacin manóval és Zsezse cickánnyal együtt gondozunk egy kertet. A gyerekek megszavazzák, hogyan locsoljunk, komposztáljuk, gyűjtsük a zöldhulladékot, melyik növényt hagyjuk meg és melyiket távolítsuk el a kertből. A könyv alapján haladunk, de a kalandokat a gyerekek ötletei alapján formáljuk.
A. variáció (kertgondozás, ökológiai kertszemlélet): A Kerti őrség című könyv alapján Baltacin manóval és Zsezse cickánnyal együtt gondozunk egy kertet. A gyerekek megszavazzák, hogyan locsoljunk, komposztáljuk, gyűjtsük a zöldhulladékot, melyik növényt hagyjuk meg és melyiket távolítsuk el a kertből. A könyv alapján haladunk, de a kalandokat a gyerekek ötletei alapján formáljuk.
B. varáció (állatvédelem): A foglalkozás az Állati kalandorok című könyvsorozat mentén zajlik. Minden gyerek lerajzolja a kedvenc állatát. Megnézzük, milyen állatokat választottak (háziállatok, hazai vadállatok, egzotikus állatok). Megbeszéljük, melyik állatnak melyek a valós tulajdonságai, és milyen tulajdonságokkal szokták felruházni őket a mesében. Megvizsgáljuk, melyik állatot ér igazságtalanság, és a gyerekek az állatok védői lehetnek, érvelniük kell, miért nem gonosz például a farkas, vagy gyáva a nyúl.
3. Környezetvédelmi blokk
Megbeszéljük, mit tehetünk a saját környezetünkben az állatok, növények, élőhelyek védelmében.
3. Környezetvédelmi blokk
Megbeszéljük, mit tehetünk a saját környezetünkben az állatok, növények, élőhelyek védelmében.
Korosztály: 1-5. osztály
Ideális létszám: 20-50 fő
Időtartam: 1 óra
Technikai igény: nincs
Térigény: Nagyobb belső tér, amelyet körbe lehet ülni, és a középső térségen lehet mozogni, tárgyakat elhelyezni
A foglalkozás hangos!
Egy különleges, interaktív foglalkozás, amely a színház, a bábszínház, a mesemondás és a zene ötvözete, Tóth Lajos ütőhangszeres zenész részvételével.
A foglalkozás elején a gyerekek egy mese elejét hallják a mesélőtől és segítőjétől, a szemtelen madártól, Prüntyikétől. Az erdei tisztáson emberek játszanak, kempingeznek, amíg le nem ereszkedik fölé egy titokzatos felhő. Amikor mindenki elmenekül, a tisztáson rengeteg szemetet hagynak hátra. A gyerekek először szemétszedésbe fognak, majd felderítik, vajon mi lehet a fenyegető felhő titka. A felhőben egy varázsló lakik, aki csak akkor hagyja el a tisztást, ha a gyerekek összefognak. Közben kipróbálják, az összegyűjtött tárgyakkal hogyan lehet hangot adni, és hogyan lesz a zajból zene. Az összefogást közös énekléssel és zenéléssel valósítják meg.
A foglalkozást táborokba, települési rendezvényekre, szülinapokra is ajánljuk. Nem érdemes két tanóra közé, 45 percbe beszorítani.
Népek csatája
Korosztály: 6-12. osztály
Ideális létszám: 15-30 fő
Időtartam: min. 1 óra
Technikai igény: nincs
A két megjelent ifjúsági regényem, A néma táltos vagy a Pityke és prém apropóján megtartható foglalkozás, amely kimondottan a felsős, vagy alsóbb éves középiskolás diákok számára.
Bevezetésképp beszélgetünk a kiválasztott regényről, részletek hangoznak el belőle, a gyerekek megismerik a történetben szereplő népeket, azok jellemzőit és motivációját. Körüljárjuk azt a kérdést, mi okozza a népek közötti konfliktust, és mi vezethet háború kitöréséhez.
Ezután a gyerekek csoportokban kitalálnak egy népet, felépítik a megjelenéseiket, az országuk berendezkedését. Ezeket a népeket egy történeten keresztül szembe állítom egymással, és a feladatuk, hogy tárgyalással, végső esetben hadművelettel próbálják biztosítani az országuk érdekeit. A foglalkozás menete egy kicsit hasonlít a szerepjátékokhoz, de lehetőséget ad arra, hogy valós politikai fogalmakat (demokrácia, királyság, diplomácia, szövetség kötése, stb.) is megbeszéljünk.
Népek csatája
Korosztály: 6-12. osztály
Ideális létszám: 15-30 fő
Időtartam: min. 1 óra
Technikai igény: nincs
A két megjelent ifjúsági regényem, A néma táltos vagy a Pityke és prém apropóján megtartható foglalkozás, amely kimondottan a felsős, vagy alsóbb éves középiskolás diákok számára.
Bevezetésképp beszélgetünk a kiválasztott regényről, részletek hangoznak el belőle, a gyerekek megismerik a történetben szereplő népeket, azok jellemzőit és motivációját. Körüljárjuk azt a kérdést, mi okozza a népek közötti konfliktust, és mi vezethet háború kitöréséhez.
Ezután a gyerekek csoportokban kitalálnak egy népet, felépítik a megjelenéseiket, az országuk berendezkedését. Ezeket a népeket egy történeten keresztül szembe állítom egymással, és a feladatuk, hogy tárgyalással, végső esetben hadművelettel próbálják biztosítani az országuk érdekeit. A foglalkozás menete egy kicsit hasonlít a szerepjátékokhoz, de lehetőséget ad arra, hogy valós politikai fogalmakat (demokrácia, királyság, diplomácia, szövetség kötése, stb.) is megbeszéljünk.
Érdeklődni, árajánlatot kérni a parpadlin[kukac]yahoo.com e-mail címen lehet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése