2013. november 23 - december 11. között tekinthető meg a "Majorosék" című kiállítás Pécsváradon, a Fülep Lajos Művelődési Központban. A kiállításon családunk három generációjának négy alkotója szerepel. Majoros János és Hédy, keramikusok, Majoros Gábor, építész, és íróként magam. Kerámiák, épületfotók, mesék sorakoznak a galérián, és ami mind a négyünket összeköt, képes élménybeszámoló Egyiptomról. A megnyitó képein kívül két "mesét" is olvashattok, az egyiket Majoros János mondta el nekem, beszélt az életükről, az alkotásról, hogyan élt egy művész házaspár a háború után. A másikban én mesélek a családról, sátrakról, Egyiptomról és az írásról.
A kiállítás megnyitója
Majoros Gábor, Emma, Harasztia Zsuzsi és Heidecker Adél fotói |
Majoros János mesél
kerámiákról, alkotásról, az életükről
Hogy miért kezdtünk épületkerámiával foglalkozni? Hát
mert Borsos Miklós volt a mesterünk, meg Gádor István, és a képzés ebbe az
irányba mutatott. Szerencsénk volt, hogy ilyen plasztikai képzést kaptunk. Együtt
jártunk egyetemre, de Hédy egy évvel később kezdte. Egy idő után kiválasztódott az a pár ember, aki
alkalmas az épületkerámiára. Bizonyos méreten túl ugyanis nem mindenki
vállalja. Eleinte persze csak kisebb tárgyakat készítettünk. Hédy sokat dolgozott
a Néprajzi Múzeum számára, népi motívumokat másolt. Úgy volt, hogy diploma után
a kerámia osztályra kerül. Nekem azt mondták, lemehetek Kaposvárra a
népművészeti kerámia osztályra, tanítani. Közben Hédyről kiderült, hogy
politikai okokból mégsem mehet, és Kaposvár sem tűnt jónak. Akkor már házasok
voltunk. Gádor azt mondta, nyaralgassunk, ősszel meg majd kitalálunk valamit.
Ez ’53-ban volt. Ősszel Gádor vett nekünk egy pici, alagsori műtermet, és
mindenféle családi adakozásból (bundák, jegygyűrűk árán) építettünk egy
kemencét. Itt kezdtünk dolgozni. Akkor alakultak a Iparművészeti Vállalat
üzletei. Évente többször volt árubemutató, oda vázákat, edényeket, kerámia
faliképeket, kis figurákat készítettem. Az ellátás nagyon jól meg volt
szervezve. Aztán ’58-ban volt a Világkiállítás, és az ÜVÉRT rengeteg apró
ajándéktárgyat készíttetett. Egy évig folyamatosan gyártottuk őket. Ebből a
pénzből kifizettük az adósságunkat. Később megépítettük a saját műtermünket,
aminek jó nagy volt a belmagassága, így már a nagy épületkerámiákat is el
tudtuk készíteni.
Majoros Hédy kerámiái |
Az iparművészeti főiskola ugrás a sötétbe. Szerettem
rajzolni, ilyen irányú érdeklődésem volt. Fogalmam sem lett volna, mihez kezdek
az életemmel, lehettem volna cserépkályhás, ha a mi képzésünkkel párhuzamosan
nem alakul ki a művészeket foglalkoztató rendszer. Borzasztó szerencsénk volt,
mert a háború előtt az épületkerámia műfaj nem létezett. A háború után rengeteg
építkezés volt. Kitalálták, hogy ha már termelik a szobrászokat, akkor ezeket
foglalkoztatni is kell, ezért minden építőipari beruházásból két ezreléket
művészi munkára kellett fordítani, ha tetszett, ha nem. Rettenetesen sok
munkája volt minden művésznek. Ha nem volt olyan nagy léptékű az építkezés, és kicsi volt az összeg, akkor bronzszobor nem
fért bele, ilyenkor rendeltek épületkerámiát vagy térelválasztókat a
textilesektől. A sima dobozházakat valamivel fel akarták dobni. Az építész
kitalálta, hogy ez mi legyen, hogy legyen, aztán meghívtak a pályázatra
három-négy keramikust vagy szobrászt.
Majoros János kerámiái |
Hédyvel
egymás munkáiba soha nem szóltunk bele, teljesen más dolgot csináltunk. Könnyen
meg lehetett különböztetni a munkáinkat. Hédy inkább dekoratív, ornamentális
kerámiákat készített, én figurákat, de persze mindig a megrendelőtől
függött. Mindenesetre a műterem a 60-as
évektől a 2000-es évekig folyamatosan működött, valamelyikünk biztosan
dolgozott, nem volt olyan hogy vakaróztunk. A műterem jó messze volt mindentől
a Budakeszi úton, akkor még busz se igazán járt, úgyhogy ritkán jártunk le a
városba. Azelőtt sokat mentünk a Fészek klubba, de innen nem lehetett. Hosszú
évekig a társaság járt inkább hozzánk, hiszen mi voltunk szinte az elsők,
akiknek saját házuk és nagy kertjük volt. Iparművészek, akikkel együtt
tanultunk, aztán színészek (Garas Dezsőék), zenészek. Feljárt ide
boldog-boldogtalan. Ez tartott aztán jó sokáig. 2000 körül hagytuk abba, már
nem bírta a kezünk, és a megrendelések is megszűntek. Lecsupaszodott az
építőipar. A legutóbb készített épületkerámiát Százhalombattára, az uszodába terveztük, az építész Gábor volt. A kivitelező már nem építette be. Itt porosodik a műteremben. Ez van. Megöregedtünk.
Majoros Nóra mesél
családról, textilépítészetről, a meseírásról
Majoros Gábor sátorszerkezetei |
Számomra is ugyanazt a dilemmát hozták a középiskolai
évek, mint apám számára, de végül én is „tisztességes foglalkozást”
választottam, tájépítész mérnök lettem. Ennek ellenére a ponyvaszerkezetek
világa beszippantott. Miután lediplomáztam, szinte rögtön csatlakoztam a
családi vállalkozáshoz, és most már én is részt veszek abban a folyamatban,
ahogy a textiltekercsekről leguruló anyagból, amit otthon a szobában, vagy
iskolai tornatermekben, a nagymamám féltett ollójával szabunk, reptéri
várócsarnok vagy uszoda lesz. Hihetetlen számomra, hogy ezek a statikai
racionalitásból születő épületek milyen festőiek és lágyak tudnak lenni.
Meggyőződésem, hogy valami varázslat is van a dologban, de ha rákérdezek, az
apám csak csendesen mosolyog. Szerencsém van, mert a munka kapcsán bejárhattam
a fél világot, Oroszország, az Egyesült Államok, Európa számos országa, és
második otthonunk, Egyiptom is a repertoáron szerepel.
Gábor és Nóra Egyiptomban |
Mindig volt valami misztikus kapocs az épületek és a kerámiák között, amit sokáig nem értettem, de végül a sok családi anekdotából sikerült megfejteni. Egyetemi évei alatt apám rengeteg időt töltött a keramikus nagybácsival. Éppen abban az időszakban, amikor a műteremház kertjében zsongott a művészvilág. Az elég „vonalas” politikai és egyetemi légkörben a kert fái alatt a szél mellett a szellemi szabadság is duruzsolt. A keramikus házaspár akkor már sokszor, sokfelé járt a világban különleges munkáikkal, és szemléletükkel, műveltségükkel, máshol elérhetetlen művészeti könyveikkel a modern építészetet is apámba plántálták. Nem gondoltam eddig rá, de a művészet, a kert, és Egyiptom az, ami családunk három alkotó generációját összekapcsolja. Egyiptomban Majoros Jánosnak önálló kiállítása volt, őt érintette meg először testközelből ez a rendkívül színes és gazdag világ, majd később, más a közös ponyvaszerkezetes munkák kapcsán bennünket is megragadott.
Mese, meseillusztráció, mesélő |
Sokan
meglepődnek, hogy írok, még olyanok is, akikkel hosszú éveket töltöttem az
iskolapadban. Mikor kezdted? – rendszerint ez az első kérdés. Előbb kezdtem el
meséket kitalálni, mint ahogy írni tudtam volna, a fantáziám önműködő, gyártja
a képeket és a történeteket. Sokáig azt hittem, ezt az erős vizuális világot
rajzban tudom a legjobban kifejezni, és nem vettem észre, hogy sokkal
pontosabban át tudom adni, ha a szavak palettájával festek. Talán túl magától
értetődő volt, azért nem ismertem fel. Hivatalos írói karrierem még friss, az
első könyvem a Móra Könyvkiadó gondozásában jelent meg 2012-ben 3x1 család
címmel, 2013-ban pedig az Abrakadabra Kiadónál a második, címe: A torony. Hatalmas
élmény ez az új út, de sejtem, hogy ha hamarabb fordulok az írás felé,
elveszítettem volna azt a sok éneklő épületcsodát, amiben így részem lehetett.
2013. december 11-én bontjuk a kiállítást. 11 órakor KJÁmk Általános Iskolában író-olvasó találkozót, 18 órakor a Művelődési Központban, a Kalandozó Magyarok című előadássorozat keretében élménybeszámolót tartunk egyiptomi, és más, külföldi élményeinkből.
Heidecker Adél írása a kiállításról az építészfórumon jelent meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése